Tuesday, October 10, 2006

! نصف مُجتمع

حواء...
.
.
.
أم
.
.
.
أخت
.
.
زوجه
.
.
حبيبه
.
.
وما إلى ذلك...
.
.
.
ظهر مُؤخراً تيار يدعو إلى حقوق المرأه فى المُجتمع !
.
.
.
دار بينى وبين إحداهن حديث...
.
.
.
" الراجل الشرقى عموماً راجل مُتخلف "
بعباره كـ هذه بدأ بيننا الحديث..
.
.
بإستنكار شديد رددت قائلاً
" مين اللى قالك كدا ! "
.
.
" أيوه إحنا عايشين فـ مُجتمع مُتخلف بيدى الحقوق للراجل ومضيع حق الست "
.
.
" إزاى بس يابنتى اللى بتقوليه ده !...إحنا بتحكمنا عادات وتقاليد منقدرش نهملها "
كـ أى رجُل شرقى كُنت ألتمس العُذر لنفسى وللمُجتمع..
.
.
" عادات وتقاليد مُتخلفه برضه وزى ماقولتلك الراجل العربى مُتخلف "
.
.
" مُتخلف فـ إيه يعنى !! "
.
.
" يعنى بيحاسب البنت على حاجات بيعملها الراجل ومحدش بيكلمه ! "
.
.
" يعنى إنتى عايزه تغلطى زى مالراجل بيغلط ومحدش يحاسبك ولا إيه !! "
.
.
" لا...أنا مقولتش كدا...أنا عايزه مساواة فى العقاب "
.
.
" ومين قالك يابنتى إن الراجل مش بيتحاسب ! "
.
.
" أيوه مش بيتحاسب ومثل بسيط إن ممكن أى شاب يحكى عن تجربة مُحرمه ليه مع أى بنت وبيحكى بكل فخر وغرور ! "
.
.
" ومين قالك إننا مش بنحاسبه كـ مُجتمع شباب ! "
" إحنا بنقعد نقوله حرام وإعتبرها أختك و....و...و...حاجات من دى يعنى "
.
.
" طب تخيل بنت بتقول نفس التجربه هتقولو لها إيه ؟ "
.
.
" طبعاً هنقول إنها بنت (.....) كلمه مش كويسه يعنى "
.
.
" شوفت بئا . . مع إنها عملت زى الراجل بالظبط "
.
.
" أيوه عشان هو راجل وهى بنت "
.
.
" يعنى إيه راجل وبنت...الدين ساوى بين الإتنين فى العقاب ومش من حق حد يحاسب البنت ويسيب الولد "
.
.
" يعنى مُجتمعنا بيبص للراجل على إنه معندوش حاجه يخاف عليها وعادى يعمل اللى هو عايزه "
.
.
" عشان مُجتمع مُتخلف "
.
.
" يابنتى لو نفذنا اللى بتقولى عليه ده البنات هتدور على حل شعرها "
" ومش بعيد نلاقى نص بنات البلد فقدوا عُذريتهم والحكايه بقت هيصه "
.
.
" أنا قولت لك إنى مش بطالب بتصريح الغلط للبنات "
.
.
" ومين قالك إن المُجتمع مش بينظر للشاب ده نظرة إحتقار ! "
" وكفايه أوى النظره دى يعنى..."
.
.
" بس بردو مش زى البنت..."
.
.
" ماهو مش زى البنت لأن تكوينها الفسيولجى غير الراجل خالص وعندها اللى تخاف عليه "
.
.
" والراجل تكوينه الفسيولجى بيديله الحق إنه يغلط ومحدش يحاسبه ! "
.
.
" لا...أنا ماقولتش كدا "
مُحاوله لإخفاء توترى الملحوظ...
.
.
" بُص هو فعلاً مُجتمعنا هاضم حقوق كتير للست "
.
.
" إزاى بس...الست بتشتغل وبتنتج وبتقول رأيها و...و...و...إلخ "
" بصى يابنتى...إنتى فعلاً سيكوباتيه... "
.
.
" سيكوباتيه ومُعقده ومريضه عشان بطالب بأبسط حق من حقوقى وهو إنى أتساوى فى العقاب مع الراجل ! "
.
.
" لا...عشان مُعاديه للمُجتمع اللى إتولدنا وإتربينا فيه "
.
.
" ماهو لو المُجتمع مش غلط مش هبقى سيكوباتيه "
.
.
" ومتنسيش إن إنتى نفسك هتتجوزى راجل شرقى وهتخلفى ولد شرقى وهيبقى ليكى إن شاء الله حفيد شرقى "
.
.
" أيوه هتجوز واحد شرقى بس تفكيره مش مُتخلف زيكم ...وهخلف ولد شرقى بس هعلمه ميعملش الغلط اللى بتعملوه كلكم ! "
.
.
" عموماً بكره نشوف لما إبنك يبقى ليه علاقه بواحده هتعملى إيه "
.
.
" ومين قال إنى هسمح إنه يبقى ليه علاقه بواحده أساساً "
.
.
" ماهو لو منعتيه عن التجارب هيطلع راجل أهبل ومالوش تجارب فى أى حاجه وممكن أى حد يضحك عليه "
.
.
" هو لازم يجرب قلة الأدب عشان ميبقاش أهبل ومعقد ! "
.
.
" لا ...بس التجارب دى هى اللى هتعلمه "
.
.
" عموماً أنا سيكوباتيه ياسيدى وياريت نقفل النقاش لأنه طريق مسدود ! "
.
.
" أوكى...اللى يريحك "
.
.
.
.
.
تيار جديد تقوده " حواء " المُجتمع العربى باحثه عن حقوقها المهضومه من قِبل المُجتمع المُتخلف...
.
.
فين أساساً حقوقكن الضائعه دى !!
.
.
قرأت فى بعض المُدونات الأخرى تجارب لبعض الـ " حواءات " لا أرى فيها أى هضم لحقوق المرأه...
.
.
منها تجرُبه بتقول إن والدها ضربها عشان راحت مع واحد وسرق منها الخمسه جنيه....مع العلم إنه ضربها عشان راحت معاه مش علشان الخمسه جنيه . . . يعنى ببساطه خايف عليها !
.
.
عندما تـُمنح المرأة فى مُجتمعنا حقوقها الضائعه ( اللى مش ضايعه خالص يعنى)0
.
.
.
أظن أنها ستبحث عن طريقة أخرى لإسترجاع ماضيها المُتخلف !
.
.
.

15 comments:

الســـاحر said...

طبعا انا سعيد انى اول كومنت
والحوار اللى انت كتبته هايل جدا
بيدور فى راس كل واحده
وكل واحد
بس الرجل الشرقى فعلا مش متخلف
البنات بس اللى نسيوا نفسهم
المهم الرجل راجل والست ست
وجميل كتاباتك

aMiR-El ZaLaM said...

أولاً: شكراً لمرورك وأنا أسعد إنك أول كومنت..


ثانياً : أكيد شوفت مُدونة كُلنا ليلى...

أنا لحد دلوقتى مش عارف عايزين إيه!!

ولما كتبت البوست ده كان قصدى أوضح إن مهما المرأه راحت أو جت هترجع تانى لماضيها اللى بيقولوا عليه " مُتخلف " وهى العلاقه الطبيعيه بينها وبين الراجل اللى متقدرش تستغنى عنه..

واللى هو ميقدرش يستغنى عنها..

نورتنى..
(f)

Rivendell** said...

وهو حد جاب سيرة الاستغنا بس ...

كل الموضوع والهلوله هو المساواة في حاجات هبلة وبسيطة الولد مش حاسس بيها لكن البنت اه ..... اولويات اخدان العربية وشراالموبايل ومين يتحطله الاكل الاول .. حاجات قمة الهيافة تلاقيها بتحصل بشكل تلقائي عشان التفكير الراسخ جوا العقول بان الولد ليه اولوية

بالنسبالي هاربي ولادي على ان الغلط غلط والصح صح ... السجاير غلط ... علاقات عاطفية برا نظام العيلة غلط .... تاخير برا البيت غلط ... الفاظ تعبانة غلط .. غلط للاتنين بنفس الدرجة


وللعلم يعني الولد اللي بيبقى داير ولافف عشان ما يبقاش اهبل بيبقى معروف عند البنات بلقب "صايع" والبنت يوم ماهتبص هتبص لحد معروف عنه انه محترم .. لاراح ولا جه والا هتبقى مش محترماه


وبعدين يا جماعة تصدقوا بالله انا رايي ان الكلام في الموضوع دا بقى موضة قديمة , خلاص اتقتل كلام وبحث وماعدش فيه جديد , وكل واحد عنده قناعة مش هيغيرها البنات اللي زعلانة سيبوهم يشتكوا والولاد المعترضين سيبوهم يعترضوا لا حاجه هتيجي ولا حاجه هتروح ...

ولازم اوضح انا مش ليبرالية ولا فيمينست ولا مسترجلة ولا اي حاجه خالص يعني انا ماعنديش موقف مسبق ...

ونصيحة لكل شاب مقبل على الحياة
:D
عامل البنت اللي قدامك باالاحترام الكافي لعقلها وخلاص

aMiR-El ZaLaM said...

كل الموضوع والهلوله هو المساواة في حاجات هبلة وبسيطة الولد مش حاسس بيها لكن البنت اه .....


بينى وبينك ياعزيزتى أنا شايف إنها مُجرد ثرثرة ووقت فراغ وفتح مجال للرغى وخلاص...

أدينا عمالين نشوف كلام عن وحشية الراجل و...و....إلى آخره!

بس عجبتنى وجهة نظرك فى المساواة...

وأحب أعدل حاجه بس

فى بنات مش بتقول ع الولد اللى لف ودار " صايع " ولا حاجه . .بيقولو " مقطع السمكه وديلها " ده اللى شفته وقابلته...

ومفيش بنت هترضى إنها ترتبط بشاب ساذج مهما كان !

Rivendell** said...

كله متوقف على نوع البنت اللي انت قابلتها بس بكل وضوح ومن واحدة منتمية لمجتمع البنات وعارفة قواعده ... اللي هيبقى عاجبها واحد عشان " مقطع السمكة وديلها " بتبقى دماغها مضروبة ..

:D

يلا معلومات ببلاش كدا

aMiR-El ZaLaM said...

عموماً ياستى وجهة نظرك تُحترم


بس أنا شايف إن البنات " اللى دماغها مضروبه " كتير أوى الأيام دى شويه...

وألف شُكر ع المعلومات :ي

FrEe.PhArAoH said...

هههههههههههههههههه

انا رأيى ان رجولة الراجل الشرقى معتدلة بدون النظر لدين

اظن ان الست متفضلش تعيش مع راجل يوافق على كل اللى تعمله سواء غلط او صح .. راجل بالاسم بس

اكيد مش الكل .. بس الراجل الشرقى معتدل عن الغربى جدا .. الغربى ممكن يقبل ان بنته تشرب سجاير وتعرف ولاد و .. و ... و .... الخ

معنى كدا ان الغربى كمان مش هيناسب حواء

اقولكوا اعملو راجل تفصيل مقاس 3*4.5

تحياتى ع البوست

شيمـــــاء said...

هذا التيار
اسميه بحيذبونات الفكر الجديد
منتهى التخلف و عدم التقدير

الراجل بهم وبهم
مشكلةالراجل الشرقى انه بيوضع فى موروثات فكرية غصبن عنه
اذا كان متحضراً يقال عنه خيخة ولا مؤاخذة
و اذا كان قاسياً يقال عليه راجل

فى اعتقادى ان الرجل الشرقى من احسن صنوف الرجال .. وخصوصا اذا كان مسلماً فى معاملاته وتعاملاته

تحياتى للبوست

aMiR-El ZaLaM said...

والله كويس فى بنات لسه عاقلين..

:d

شكراً ع المرور

عبدالله مفتاح said...

على فكرة انا مليش مغامرات عاطفيه وعمري ما افتخرت بحاجه زي كده
ومفتكرش اني عنيه مغمضه ولا حاجه
بالعكس بحوري غويطه:) تقبل تحياتي

Yasmine Adel Fouad said...

اولا برفع القبعة للصديقة دى
انا حسيت كانى شايفة نفسى فى المرايا
انا كمان طول مشوارى القصير
بطالب بمساواة العقاب
مش مؤمنة بعادات و تقاليد
و لا كلام الناس و شرف البنت عود كبريت
لكن شرف الولد ولاعة و للا بوتاجاز اشعال ذاتى
فى حلال و حرام
انا لما ما اشربش سجاير علشان حرام مش علشان احنا مجتمع لامؤاخذة شرقى
لما ارجع بيتنا بدرى علشان انا اللى اعمله فى انصاص الليالى ممكن اعمله الصبح الخ الخ الخ

بس انا بقى كان ليا جملة تانية سمعتها و ركبت معايا

احنا مجتمع ذككورى متعفن

طبعا مش للدرجة لان فى ستات دماغها نضيفه لكن للاسف فى كتير نايمين


على فكرة الناس اللى بيتكلموا زيى مش بيحاربوا و لا عاملين قضية و حرية مرأة لكن خليك صريح مع نفسك وواجه نفسك بالحق بعد كده اعمل اللى انت عاوزه

aMiR-El ZaLaM said...

أنا كدا كدا بعمل اللى أنا عايزه :d

وبعدين مش معنى إنى كتبت موضوع زى كدا يبقى بهاجم المرأة

بالعكس أنا م النوع اللى بيبقى شديد الإعجاب بواحده تكون دماغها تستاهل الإعجاب

ولو إحنا مُجتمع ذكورى مُتعفن زى مانتى بتقولى مكنتيش أخدتى حُريتك وبقيتى
" أنا حـُره "
ومكنتيش إتكلمتى معايا ولا عرفتينى

ومكنتيش . . ومكنتيش...


بس صدقينى الفراغ هو اللى بيعمل كدا فى البنات أو الستات اللى بتفكر بالطريقه دى :d

وبالنسبة للمُساواة فى العقاب فهى موجوده 100%
ومش محتاج أأكد على كدا..

لأنى أنا نفسى بتعاقب على التدخين
ومن أقرب الأصدقاء ليا

والسلام
.
.
.
ختام

Yasmine Adel Fouad said...

امير الظلام

انت شايف اننا 100 % عندنا مساواة فى العقاب
حرام عليك
ده لو فيه مساواة من الاهل فامجتمع مفيهوش مساواة
و مقدرش اعمم حكم لكن فى نفس الوقت استحاله اقدر استخدم نسبة زى 100 %

و بخصوص اننا مجتمع كورى متعفن
انا ماقولتش ان ده مبدأى فى الحياه انا قلت انا سمعت الجمله دى و علقت معايا خصوصا انى سمعتها من ولد

بس مقدرش انكر اننا فى مجتمعنا شريحة كبيرة ذكورية متعفنه زى ما فى جزء انثوى عاوز الحرق

و معتقدش ان معنى ان حد بيدافع عن حقوقه او عاوز حرية اكبر باحترام يبقى دماغه فاضية

و لو علشان انا حرة فدى مسألة نسبية و المشوار لسه مخصلصش لكن بحاول و دى قضيتى يعنى

على فكرة بقى ملحوظة اخيرة انا مكتبتش ردى على اساس انك بتهاجم المرأة انا كتبته من زاوية انى بتفق مع صديقتك دى مش اكتر

و اخيرا

الاختلاف فى وجهات النظر عادى بيحصل

ازيك بقى تانى

aMiR-El ZaLaM said...

إنتى حُره..

عزيزتى مش حرام عليا إنى بقول إننا بنتساوى فى العقاب

لأن ده نابع من تجرُبه شخصيه
وأنا مش صغير عشان أتعاقب على التدخين ومع ذلك بتعاقب عليه..

وبعدين لو قريتى البوست كويس هتلاقينى فعلاً مش شايف حقوق ضايعه للمرأة فى المُجتمع الشرقى...

والمُبرر للحقوق الضايعه

أو اللى بتقولو عليها ضايعه !

" التكوين الفسيولجى "

مينفعش إن الحُريه تُستخدم بنفس المقدار مع الجنسين..

ومع ذلك بأكد تانى إن فى مساواة فى العقاب نوعاً ما

وكل حاجه بتبدأ صغيره وكبيره..

بس إنى ألاقى ناس بتهاجم وتيار جديد ملوش أى لزمه من أصله ده طبعاً يخلينى أعترض وأتكلم وأهاجم اللى بتقول الكلام ده وأقول عليها
" دماغها فاضيه "

لأن المرأة بطبعها بتحب إنها تكون ضعيفه أمام الرجل

ومع ذلك أنا برفض رفضاً باتاً الشخص أو الرجل اللى بيعامل المرأة بإستهتار بعقلها أو قدراتها..


...........

وعموماً أنا كويس الحمد لله

تسلمى ع السؤال
(f)

Dr.Diamond86 said...

بيتهيالى ان أفكار المساواة دي قتلت بحثا بجد
ومستحيل بنت هتقول فيها كلمةيوافقها فيها شاب
احنا مجتمع ذكوري أكيد
لسة كتير من الشباب مبيشوفش ف البنت غير انها انثى وبس
وبالنسبة للمساواة معلش مفيش مساواة ف حاجات كتير مش بس ف المجتمع لأ حتى ف القانون الجنائي نفسه مفيش مساواة
ليه لما بنتكلم عن المساواة بنتكلم دايما عن حرية الجسد
بيتهيألى انها أفكار ملهاش لازمة
الصح صح والغلط غلط والدين هو اللى بيحكم ده مش التقاليد اللى بتطنش كتير للشباب
الولد اللى لافف وداير ومقطع السمكة وديلها مين قالك ان فى بنت هتقبله لما يتقدملها الا بعد ما يحلفلها ع الميه تجمد ان ده كان زمان وكان ايام الشقاوة وكل الكلام اياه ده
وعن نفسي اعرف ف عيلتى شباب محترمين جدا من غير علاقات عاطفية او جسدية ومش هبل ولا حاجة
بالعكس عقلهم موزون جدا
معلش بس مفتكرش ان الصحابة والتابعين والرسل اللى المفرض يكونوا قدوتنا كانوا عايشين زي ما الشباب عاوزين يعيشوا كده
الحرية مش حرية الجسد والعلاقات
احنا محتاجين كتير اوى ف البلد دي مش منها حريه الجسد لا للشاب ولا للبنت