Wednesday, October 04, 2006

! معركه

زى مايكون كدا عايز أكتب.....
ماندو قالى إن البلوج ده بيبقى عن شوية كتابات كاتبها مع بعض النوادر اللى حصلت فى حياتك....
مين ماندو ده ؟؟
ده شخص ليه وجهة نظر ساعات بتعجبنى
" بس مش أوى "
المهم فتحت صفحة البوست وبكتب أهوه.....
بعيد عن اللغه العربيه اللى مش عارف لغه مُعقده ولا لغه سهله....
ساعات الواحد يحس ان الكلام بيجرى فى إيده زى الميه مابتنزل من الحنفيه كدا !!
ماعلينا.....
.
.
.
مشغل وليد توفيق...أغنية من غير كلام فى شريط إحتمال....الكئيب اللى - زيى - يشغلها ويسمعها...
.
.
.
قومت ولعت سيجاره....
.
.
إيه ده !!!؟
.
.
.
السيجاره خلصت بسرعه أوى
طيب هولع واحده تانيه...
.
.
.
يوووووووه . . .
مش عارف أكتب باللغه العربيه ولا لا .... بس الموبايل رنّ
المُهم إنى فعلاً كُنت عايز أكتب حاجه...
.
.
.
اه صح
.
.
عمال أكتب فى كلام . . مش عارف والله اللى فى المدونه ده إسمه إيه ؟؟
.
.
.
ده إسمه شعر ؟؟
.
.
.
طب إسمه نثر ؟؟
.
.
هجاوب وأقول المُهم إنى أكتب . . .
.
.
فـُـلانه الفــُلانيه - أقرب واحده ليا اليومين دول - بتقولى وحشتنى...
رديت عليها وقولت حاسس بمُجامله..
راحت قايله .
.
.
" لا مش مُجامله بس الكلام تايه "
.
.
هو كلام إيه اللى تايه ؟؟
.
.
يمكن مش عارفه تقول إيه مثلاً . . يمكن !!
.
.
السجاره التانيه خلصت بسرعه بردو !!!
.
.
المُهم من شويه قريت بلوج...إسمه إحنا عايشين عشان نتكاظى ولا بنتكاظى عشان نعيش ؟
.
.
مش عارف فى ناس فهمت الكلمه دى " نتكاظى " ولا لا .....
بس أنا فهمتها كويس أوى...
.
.
بس فعلاً سؤال مُحير أوى...
.
.
ياترى إحنا عايشين ليه ؟؟
.
.
" مفيش إجابه "
.
.
الأخ بردو اللى عامل المدونه مُكتئب زيى !
.
.
بس فى فرق بينى وبينه وطلعت الفرق ده طبعاً لأنى
.
.
" شخص عبقرى ووحيد عصرى "
.
.
المهم الفرق ده إنه تقريباً مش محمل نفسه أى مسئوليه عن الإكتئاب ده
أنا أكيد عليا مسئوليه فى الإكتئاب ده...
سواء أنا إتظلمت أو لاء
بس مسئول...
وإيه هى المسئولية دى ؟
أكيد أنا اللى وقعت نفسى فى إختيارات غلط...
مش حد تانى
وبكدا أكون أنا اللى إتجرحت برغبتى
وبمحض إرادتى...
وغير إنى مسئول . .
" راضـى "
مش راضى على أوضاع غلط...
" لا "
.
.
.
أنا راضى بنصيبى وبالقدر ومن أشد المؤمنين بيه كمان...
.
.
هــوووفـ
.
.
أنا كتبت إيه بس؟ !!
.
.
أظن أنها معركة فكرية حادة داخل عقلى ...
.
.
.


9 comments:

admelmasry said...

انا الذي نظر الاعمي الي شعري
واسمعت كلماتي من به صمم

الشعور بالعظمة .. غني
والشعور بالرضا فقر
والشعور بالاكتئاب مرض
والشعور بالفرحه بلاهة
والشعور بالقوة ضعف

aMiR-El ZaLaM said...

الشعور بالرضا فقر !!

ماهو إنت لازم تبقى راضى عن بعض حاجات فى حياتك....

مش هتفضل طول عمرك ساخط وناقم وغضبان !

admelmasry said...

اه نسيت اقول لك
بالغضب .. قوة

aMiR-El ZaLaM said...

الشعور بالغضب قوه !!

على فكره....


القوى هو من كظم غيظه وقت الغضب....

يعنى اللى يقدر يمسك نفسه عند الغضب ده القوى....

محمد أبو الفتوح said...

إيه يا واد العقل ده
بجد أول مره ألاقى حد بيعترف بمسؤليته عن إكتأبه و إنه أكيد إختار غلط
و كمان بتقول لآدم إن القوى هو اللى يكظم غيظه
عارف أنا كنت مكتئب و إتعالجت و لحد دلوقتى لسه بتجيلى أيام أقفل على نفسى
أول السكه الصح اللى إنت معترف بيه ده
ربنا معاك و تفضل تشوف الحقيقه على طول و يبعد عنك اللغوشه

zordeak said...

rabena yraya7ak men ekte2abak dah
wkaman terda 3an nafsak aktar men keda

aMiR-El ZaLaM said...

محمد....

شكراً لإطرائك بجد...

وعلى فكره محدش فينا محتاج علاج للإكتئاب ولا حاجه...

كل واحد يقدر يعالج نفسه...

..................
zordeak...

شكراً لمرورك...

Rivendell** said...

قولهم والنبي انا اتبح صوتي من من الكلام عن مسؤلية البني ادم عن كئابتة


بلوجك هايل

aMiR-El ZaLaM said...

غواص بحر الأمل...

والله الناس محمله الناس التانيه خطأهم :ي


والناس التانيه بتقول إحنا ملناش ذنب فى اللى حصل رداً على كلام الناس الأولانيين :ي

وده مدايق وزعلان :ي

والتانى بردو مدايق وزعلان..

وأنا بردو مدايق وزعلان ومخنوق... :ي


شكراً لإطرائك..

نورت البلوج..